NOHAB: Σουηδικά μπουλντόγκ

Posted by kosser 12/08/2018 0 Comment(s)

Παρά το παρατσούκλι τους "μπουλντόγκ" οι σουηδικές NOHAB δεν γάβγιζαν και δεν δάγκωναν.  Ήταν ωστόσο άσχημες και δυνατές σαν μπουλντόγκ αλλά συγχρόνως και αξιόπιστες, δυναμικές και πιστές.  Διαβάστε περισσότερα για αυτές τις θρυλικές ντηζελομηχανές...

Newsletter για συλλέκτες Märklin
View this email in your browser

Σουηδικά μπουλντόγκ!


NEEΣ Μηχανές NOHAB της märklin τώρα στο HMC

 
Πολλοί τις ξέρουν λίγοι όμως γνωρίζουν την ιστορία τους.  Οι χαρακτηριστικές ντηζελομηχανές NOHAB, γνωστές στην αργκό των σιδηροδρομικών ως bulldog λόγω της "σκυλίσιας" εμφάνισής τους - αλλά και συμπεριφοράς- καθηλώνουν το βλέμμα του φίλου του σιδηροδρόμου.
 
Η εταιρεία NOHAB ιδρύθηκε από τους Antenor Nydqvist, Johan Magnus Lidström και Carl Olof Holm το1847 με την επωνυμία Trollhättans Mekaniska Verkstad (μηχανουργικό εργοστάσιο Trollhättan) στην ομώνυμη πόλη της Σουηδίας. Αρχικά κατασκεύαζε τουρμπίνες για υδραυλικά εργοστάσια παραγωγής ενέργειας.  Το 1865η εταιρεία κατασκεύασε την πρώτη ατμομηχανή και το 1912 ήδη είχε κατασκευάσει 1000 ατμομηχανές.  Το 1916 η εταιρεία ανασυστήθηκε ως εταιρεία περιορισμένης ευθύνης και μετονομάσθηκε σε NOHAB.  To 1920 η NOHAB έλαβε παραγγελία για 1000 μηχανές από τη Σοβιετική Ένωση.  Οι 500 εξ αυτών παραδόθηκαν μέσα σε τρία χρόνια, από το 1921 έως το 1924!  Το 1930 η NOHAB ξεκίνησε να κατασκευάζει τις μηχανές αεροσκαφών Bristol Jupiter που αποτελούν έως και σήμερα πρότυπα μηχανών αεροσκαφών και από τις πιο επιτυχημένες κατασκευαστικά σειρές και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα χρησιμοποιούνταν από όχι λιγότερους από 250 διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών. Μερικά χρόνια αργότερα το τμήμα μηχανών αεροσκαφών της NOHAB και η εταιρεία AB Svenska järnvägsverkstäderna (Μηχανουργείο Σουηδικών Σιδηροδρόμων) ίδρυσαν από κοινού τον παγκοσμίου βεληνεκούς κατασκευαστή αεροσκαφών SAAB.

To 1930-1936 η NOHAB κατασκεύασε τη σειρά των ατμομηχανών με τουρμπίνα κλάσης Ljungström που αποτέλεσαν μεγάλη σιδηροδρομική καινοτομία για την εποχή.  Το 1948 η NOHAB προμήθευσε ντηζελοκίνητες αυτοκινητάμαξες στους πορτογαλικούς σιδηροδρόμους (CP) τόσο στο εύρος γραμμής της Ιβηρικής χερσονήσου (1,668 mm), όσο και σε μετρικό εύρος (1,000 mm).
Η καινοτόμος για την εποχής της ατμομηχανή τύπου Ljungström αποτέλεσε για την εποχής σταθμό στη σκανδιναβική ιστορία κατασκευής μηχανών για το σιδηρόδρομο.  Εδώ σε μια φωτογραφία από το 1925 στον σταθμό της Στοκχόλμης.

Το 1950 η NOHAB ξεκίνησε να κατασκευάζει ντηζελομηχανές με άδεια από την EMD(το τμήμα των ηλεκτρομηχανών της αμερικανικής General Motors).  Οι δανικοί σιδηρόδρμοι (DSB) και αργότερα οι νορβηγικοί αποτέλεσαν τους μεγαλύτερους πελάτες.  Συνολικά 35 ντηζελομηχανές της κλάσης Di 3 παραδόθηκαν στους Νορβηγούς (NSB).  

Στις αρχές του 1960 η NOHAB κατασκεύασε 20 ντηζελομηχανές για τους ουγγρικούς κρατικούς σιδηρόδρομους (MAV), αλλά εξαιτίας των εντάσεων του ψυχρού πολέμου οι επόμενες μηχανές που αγόρασαν οι Ούγγροι ήταν οι ρώσικες M62.  Οι σουηδικές NOHAB ταξινομήθηκαν από τoυς ουγγρικούς σιδηροδρόμους ως μηχανές κλάσης Μ61 και αποδείχθηκαν εξαιρετικά δυναμικές, αξιόπιστες και οικονομικές στη χρήση.  Χρησιμοποιήθηκαν ακόμη και για τη μεταφορά σε απευθείας δρομολόγια μεταφοράς ραδιενεργών αποβλήτων σε σοβιετικά εργοστάσια επανεπεξεργασίας.  Οι NOHABαπέκτησαν cult status στην Ουγγαρία αλλά και στις υπόλοιπες χώρες όπου χρησιμοποιήθηκαν γιατί μετέφεραν εκδρομικά express τρένα προς παραθεριστικούς προορισμούς και συνδέθηκαν για αυτό το λόγο με τις καλοκαιρινές κατασκηνώσεις και την οικογενειακή αναψυχή.
 

Το εργοστάσιο της NOHAB στη Σουηδία σε στιγμιότυπα παραγωγής των διάσημων ντηζελομηχανών.
Από την τελετή παράδοσης της ντηζελομηχανής ΜΥ1964 σε επιτροπή των Δανικών Κρατικών Σιδηροδρόμων το 1954 στο εργοστάσιο της NOHAB στη Σουηδία.

To 1964 η märklin για πρώτη φορά κατασκεύασε το μοντέλο της NOHAB σε κλίμακα 1:87.  Η κατασκευή εξ ολοκλήρου από χυτό μέταλλο και εφοδιασμένη με το γνωστό, ανθεκτικό πενταπολικό μοτέρ της märklin έγινε σύντομα best seller και μία από τις πιο αγαπητές μηχανές σε κλίμακα της märklin.  Μετά από 50 χρόνια από την πρώτη μηχανή NOHAB που παρήγαγε, η märklin αποφάσισε ριζικό επανασχεδιασμό της θρυλικής αυτής μηχανές ώστε να πληροί τις σύγχρονες προδιαγραφές ποιότητας της εταιρείας.  Έτσι το 2014 η märklin ανακοίνωσε την επανακυκλοφορία της θρυλικής αυτής ντηζελομηχανής με νέο σημαντικά βελτιωμένο μεταλλικό κέλυφος που αποτυπώνει στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τη λεπτομέρεια της πρωτότυπης μηχανής, νέο μοτέρ κεντρικά τοποθετημένο με μετάδοση της κίνησης σε τέσσερις άξονες της μηχανήςψηφιακό decoder με πολλές ηχητικές λειτουργίεςεσωτερική διαρρύθμιση της καμπίνας μηχανοδηγού και του μηχανοστασίου και εσωτερικό φωτισμό της καμπίνας μηχανοδηγού.  Οι μηχανές έγιναν σύντομα ανάρπαστες και εξαντλήθηκαν στο εργοστάσιο της märklin. Στην τελευταία τους έκδοση οι μηχανές NOHAB διαθέτουν ψηφιακό decoder τελευταίας τεχνολογίας mfx+ που με την κονσόλα Central Station 3 της märklin παρέχει προσομοίωση της καμπίνας μηχανοδηγού στην οθόνη του CS3 και έλεγχο με αναπαράσταση των χειριστηρίων που έχει στη διάθεσή του ο μηχανοδηγός στην καμπίνα μηχανοδήγησης.  

Στα καταστήματα HMC μπορείτε να βρείτε μια σειρά από μηχανές NOHAB(εξαντλημένες στο εργοστάσιο της märklin) όπως την 396753967637662 και να τις αποκτήσετε σε προνομιακές τιμές για λίγες ημέρες.  Βιαστείτε γιατί ο αριθμός τους είναι περιορισμένος και ... ο πιο γρήγορος κερδίζει!  Δείτε παρακάτω λεπτομέρειες...

märklin 39675
Class MY 1100 Diesel Loc of the Danish State Railways DSB
 
ΝΕΑ βελτιωμένη κατασκευή από χυτό μέταλλο με πολλές λεπτομέρειες, κεντρικό μοτέρ με κίνηση και στους τέσσερις άξονες, φώτα LED, λεπτομέρειες καμπίνας μηχανοδήγησης και μηχανοστασίου, φώτα καμπίνας μηχανοδηγού και ψηφιακό decoder mfx+ με έως 32 λειτουργίες και δυνατότητα προσομοίωσης καμπίνας μηχανοδηγού στην οθόνη του Central Station 3.
 
Τιμή HMC: 362,99€
Για αγορά έως 30/8/2018
- 20%
Μόνο: 289,95€
 

 

märklin 39676
Class 204 Diesel Loc of the Belgian State Railways, Era III
 
ΝΕΑ βελτιωμένη κατασκευή από χυτό μέταλλο με πολλές λεπτομέρειες, κεντρικό μοτέρ με κίνηση και στους τέσσερις άξονες, φώτα LED, λεπτομέρειες καμπίνας μηχανοδήγησης και μηχανοστασίου, φώτα καμπίνας μηχανοδηγού και ψηφιακό decoder mfx+ με έως 32 λειτουργίες και δυνατότητα προσομοίωσης καμπίνας μηχανοδηγού στην οθόνη του Central Station 3.
 
Τιμή HMC: 362,99€
Για αγορά έως 30/8/2018
- 20%
Μόνο: 289,95€
 

 

märklin 37662
Class Di 3  Diesel Loc of the Norwegian State Railways NSB with snow plougher, Era V
 
One Time Series κατασκευή του 2007 από χυτό μέταλλο με πολλές λεπτομέρειες, πενταπολικό μοτέρ με κίνηση σε τρεις άξονες, φώτα εμπρός πίσω καθώς και αναλάμποντα φανό επάνω από την καμπίνα μηχανοδηγού, φως προβολέα εργασίας ψηφιακά ανοιγοκλεινόμενο, γρίλιες προστασίας στα τζάμια της καμπίνας μηχανοδηγού, decoder mfx με ήχους ντηζελομηχανής και πρόσθετους ήχους (συριγμός, ήχος πέδης, ήχος εκτόνωσης υδραυλικών). Η μηχανή είναι προ πολλού εξαντλημένη στο εργοστάσιο της märklin και έχει μεγάλη συλλεκτική αξία.
 
Τιμή HMC: 449,99€
Για αγορά έως 30/8/2018
- 15%
Μόνο: 379,95€
 

 

Βίντεο παρουσίασης της νέας NOHAB της märklin (στα γερμανικά)